søndag den 7. juli 2013

Super sommer hos Obskuriøst #9


Dagens indlæg bliver kort. Jeg sad for nylig og genså Justice League Unlimited på dvd. Da jeg kom til episoden "The Once and Future Thing, Part 1: Weird Western Tales," var der nogle indre tandhjul, der begyndte at arbejde. Grønne Lygte, Batman og Wonder Woman havner i det gamle vesten og slår sig sammen med DC western figurerne Jonah Hex, Bat Lash og El Diablo om at rydde op i det kaos, en tidsrejsende har sat i gang. Det mindede mig om noget. Havde jeg ikke læst en lignende historie engang, i et dansk blad?

Jeg gravede de gamle blade frem. Det tog mig noget tid at finde den, men historien i to dele, "De hårde, de onde og de heltemodige" og "Opgør i Grand Canyon" i Superman nr. 65-66, 1984 har så mange lighedspunkter med tegnefilm episoden, at førstnævnte må have været inspirationskilde.
Ganske vist er det ikke helt de samme personer, som optræder i bladet som i tv episoden. Grønne Lygte, Superman, Zatanna, Gummimanden og Lynet fra Lovens Vogtere og Jonah Hex, Bat Lash, Cinnamon og Skalpejæger fra western bladene. Og Grønne Lygte er her den "klassiske" lygte, Hal Jordan, hvor det i tegnefilm serien er John Steward. Jeg kan heller ikke finde nogle referencer på nettet til en forbindelse mellem tegneserie og tegnefilm episode. Men jeg er nu rimelig sikker på, at den er god nok. DC Animated Universe serierne lånte flittigt fra de gamle blade.
Jeg tøver med at betegne historien som klassisk, men den er ganske underholdende og hæver sig i hvert tilfælde over resten af materialet i de to blade. Dengang, jeg læste den første gang vidste jeg ikke ret meget om DC western serierne. Det var sjovt at støde på figurer som var et sted derude og havde deres egne eventyr. Mine heltes univers blev endnu engang en smule større. 

De resterende Super Sommer blogindlæg vil handle om følgende:
- De fire Superman's Gigant (1979-80)
- Supersolo hæfterne (1980-86)
- Liste(r) over mine favorit historier fra det ordinære blad (1978-86)
- Afrunding, evt. ting, jeg glemte at få med tidligere 

5 kommentarer:

  1. Henrik, jeg kan ikke huske, om jeg har fortalt dig om denne side før, men check dette danske site, lavet af en anden fan, som lister alle Marvel-blade inkl. dem, som udkom på svensk/norsk og som vi blev snydt for herhjemme. Siden er virkelig god.

    http://www.superhelteserier.dk/

    SvarSlet
  2. PS: det er iø nogle rigtig fede indlæg, du kommer med her. ^_^

    SvarSlet
  3. Jeg kan ikke lige huske det site, du linker til, men det ser rigtig godt ud. Sparer mig en del google opslag efter originaltitler!

    Tak for rosen, jeg har i dag knoklet mig igennem samtlige 86 Superman (med Batman) blade. Noterede knap 60 historier (inkl. afsnit af længere sagaer) som jeg nu skal finsortere til min favorit liste...

    SvarSlet
  4. Du læste 86 Superman-blade i løbet af en enkelt dag!? Dét må jeg nok sige!! o_O

    SvarSlet
  5. Det var nu mest de sidste 30-35 numre, som jeg ikke er vokset op med på samme måde som resten. Jeg stod af Superman-samleriet ca. omkring nr.50.

    SvarSlet