fredag den 19. juli 2013

Hårdkogt sommerlæsning


Sommervarmen er over os - lidt for meget varme efter min smag, og havens dyr og planter er heller ikke for begejstrede, men sådan er der så meget. Jeg har rodet reolerne igennem, vendt bunkerne og stået på hovedet i skabene, for at finde noget passende læsning. Og mit valg faldt på stakken af Raymond Chandler romaner. Samlingen er ikke komplet. Mit eksemplar af "Farewell, My Lovely" er desværre forsvundet og jeg forærede "Playback" og "Poodle Springs" væk, fordi de var så ufattelig ringe. "Poodle Springs" er ikke engang en ægte Chandler. De to novellesamlinger på fotoet er bare nogle, jeg faldt over og tog med i købet dengang. Det er forfatterens Philip Marlowe historier, jeg holder af; resten kan han sgu beholde. Jeg ejede på et tidspunkt de fleste af romanerne i dansk oversættelse, men skiftede dem ud efterhånden. Chandler skal helst nydes på originalsproget.

Kæmpede mig igennem "The Little Sister" i forgårs. Chandler er nem nok at læse og sproglig er han en fornøjelse, men jeg havde glemt, hvor forvirrende hans plots kan være. Dette her var dælme slemt og de sidste par sider, hvor to involverede parter gør deres indbyrdes regnskab op - uden at Marlowe er til stede og overværer det - føltes det som om at forfatteren var kørt fast og havde brug for en hurtig slutning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar