søndag den 28. oktober 2012

Slasher-skribent søges

Måske er det den forestående højtid som har inspireret mig. Altså Halloween, ikke juleaften! Anyway, på det seneste er jeg begyndt at kigge lidt på de (mere eller mindre) klassiske 80er teen-slasher/horror filmserier. Jeg har aldrig set, endsige samlet, disse serier systematisk, men enten fanget dem på diverse tv-kanaler eller lejet filmene på VHS, gennem årene. (Faktisk mangler jeg at få set en håndfuld, men så er der jo noget at glæde sig til... måske.) Det drejer sig om Maskernes nat, Fredag den 13., Morderisk mareridt... har jeg glemt nogen? Nej, det er vist det.

Så jeg er altså ude efter filmene. Gerne, af samlerfetichistiske grunde, på dansk dvd (løbet er for længst kørt for at samle filmene på VHS). Jeg opgav dog dette mht Fredag den 13., da jeg opdagede, hvor billig den engelske boks med film 1-8 er (og jeg vil i den forbindelse blæse på mangelfuldt ekstramateriale). Men jeg er gået i gang med at købe Maskernes nat-serien... kun for at opdage, at nr. 6 ikke lader til at være ude i Danmark. I hvert tilfælde ikke på DVD. [rettelse: Det er den så alligevel. Min indledende forvirring skyldes, at dvd udgivelserne af de seks original maskefilm i Danmark er delt mellem Scanbox og On-Air.]  Samme er i øvrigt tilfældet med Fredag den 13, nr. 9 (Jason Goes to Hell) som jeg ellers tydeligt husker at have lejet på vhs tilbage i 90erne. Hvad angår Morderisk mareridt er jeg helt blank. Jeg havde håbet på detaljer i de gamle danske zines eller på Uncuts hjemmeside, men fandt kun få, løse oplysninger, ingen systematiske gennemgange.

Hensigten med dette indlæg er IKKE en efterlysning af filmene. Det skal jeg nok selv klare, hen ad vejen. Men jeg kunne godt bruge en gennemgang af de store firser teen-slasher serier, med fokus på dvd udgivelser (og gerne VHS for historikkens skyld, om mulig). P.t. arbejder jeg (godt nok med en gletsjers hastighed) på et nyt nummer af Obskuriøst. Egentlig var planen, at det skulle være allersidste nummer, men af praktiske grunde har jeg valgt at fordele stoffet over to omgange. Obskuriøst nr.12 til vinter eller forår 2013 og nr.13 til årsskiftet 2013/14, om ikke før. Deadline har sejlet lidt. Redaktøren (mig) bliver ramt af nogle dårlige dage af og til, som så bliver til uger og måske måneder. Men jeg er stadig tændt på, at det skal lykkes. Ny deadline for materiale til Obskuriøst 12 er 1.december. Det burde være tid nok.

Nogen frivillige?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar