torsdag den 18. oktober 2012

Dagens fund


Fandt en håndfuld brugte dvd'er i Blockbuster, Holbæk, i dag. Det er titler, jeg for størstedelens vedkommende, ville have lade stå, dengang jeg var mere hårdkogt filmsamler end nu. On-Air (som har udgivet disse film, bortset fra "Toxic Avenger II") var ikke just kendt for kvalitet, når det kom til print, format og ekstramateriale (der var aldrig noget ekstramateriale). Argento titlerne fås andetsteds i langt bedre udstyr. "Fire, Ice and Dynamite" er en af verdens dårligste film, "Toxic Avenger II" er vistnok den svageste i serien og Terence Hill og Bud Spencer filmene... tja, det er jo heller ikke ligefrem just udødelige mesterværker, vel? Men i dag, hvor jeg, en forhenværende københavner, tøffer rundt i provinsen, her hvor der er langt mellem noget bare trekvart interessant, ja, så samler jeg altså op, hvad jeg finder. Jeg kan sgu ikke lade være.

Og disse gamle discountudgivelser, de er også stille og roligt gået hen og blevet et stykke kulturhistorie. Fra dengang i dvd mediets barndom, hvor de mest mystiske ting blev kastet ud i butikkerne, hvis bare filmens licens var billig nok (eller hvis man troede, ingen gad checke). Peter Ryberg Larsen rammer det meget præcist i sit fanzine, SICK IN THE HEAD (forår 2012), i artiklen "Hvad blev der egentlig af On-Air?":

"Der var et eller andet ved On-Air-video som stank langt væk af indie VHS-nostalgi..."


Ingen kommentarer:

Send en kommentar