mandag den 22. oktober 2012

Don't Be Afraid of the Dark!

Guillermo del Toro er totalt pjattet med skumle gamle huse. Jeg så for nogle år siden The Orphanage (2007) og i dag var det Don't Be Afraid of the Dark (2011) som kom i dvd afspilleren. (Del Toro har "kun" produceret disse film, ikke instrueret, men forskellen er rent akademisk.) Don't Be Afraid er et remake af en tv-film, jeg ikke har set, så om den er loyal overfor forlægget, tja, det må jeg lade andre om at vurdere. Det var i hvert tilfælde en glimrende filmoplevelse. Flotte scener, både udenfor og indenfor det hjemsøgte hus. Passende groteske detaljer i scenografien så som vanvidsmalerier og ældgamle dokumenter (med flere vanvidsbilleder). Men... og, ja, der er et men. Filmens personer optrådte enormt klicheagtigt. De små lede monstre var morsomme, snarere end uhyggelige (og jeg undrede mig over, hvorfor deres ofre ikke bare trampede på dem). Jeg sad tilbage bagefter og følte som om jeg havde spist en burger menu fra den lokale snask. Som smagte herligt og fyldte i maven.... men ikke desto mindre efterlod en nagende utilfredshed.

Købt for 20 kroner brugt i Blockbuster, Holbæk.

1 kommentar:

  1. Den gamle udgave er ude på dansk VHS som "Mørkeræd" og jeg synes, den er ganske glimrende (modsat dig har jeg så til gengæld aldrig set remaken).

    SvarSlet