lørdag den 1. juni 2013

Håndbøger med historie

 Tre musikbøger som har fulgt mig i mange år og som er blevet grundigt læst igen og igen. De har mange understregninger og afkrydsninger. "The Trouser Press Guide to New Wave Records" (førsteudgaven fra 1983) købte jeg engang i slutfirserne. Bo Green Jensens musikessay samling "På sporet efter den hvide lyd" lånte jeg på biblioteket utallige gange gennem 80erne, før jeg i 1991 købte et eksemplar."Politikens Rock Nu"... well, den lånte jeg også en masse gange på biblioteket i Jyderup. Og da jeg i 2009 flyttede tilbage hertil, fandt jeg bogen til salg som kasseret i den lokale Røde Kors. Den selvsamme bog, jeg havde haft hjemme i min ungdom. Hvordan kunne jeg vide det? Ja, det er lidt flovt, at indrømme, men jeg havde i smug føjet titler til nogle af mine yndlings heavyrock bands med sort pen. Noget, jeg havde glemt alt om, før jeg stod med bogen i hånden igen, 25 år eller mere senere. Her kan man virkelig tale om at sætte sig spor!
Alle tre bøger er sjovt nok udgivet samme år, 1983. Rigtig mange gode bands bliver dækket, navne som i dag regnes for klassiske. ligesom der naturligvis er en del som siden hen er blevet glemt, fortjent eller ej. Det var en spændende periode, men genren fortsatte jo med at udvikle sig og jeg kan i dag sidde og smile af omtalerne af lovende debutanter som siden blev store... rigtig store. F.eks. har "Trouser Press" som den eneste af de tre bøger lige akkurat nået at få R.E.M. med i form af "Chronic Town" EPen fra 1982.

P.S. Jeg glemte helt "The Rolling Stone Album Guide", den reviderede udgave fra 1992. Min gode ven Steen havde et eksemplar og det blev læst i laser af alle i vores fire mand bofællesskab i Allerød. Tilsammen havde vi i øvrigt en imponerende musiksamling. Sjove år...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar