onsdag den 28. november 2012

Programoversigt - et nyt projekt

Det er nok et langt skud i tågen, men er der mon nogen her som samler på gamle tv-programoversigter? Det kan være fra aviser eller ugeblade. Bonus, hvis oversigten har detaljeret omtale af udvalgte programmer, men det er ingen betingelse. Jeg har besluttet mig for at kaste mig ud i det store projekt at kortlægge film, tv-film og tv-serier "af interesse" fra 1980 til 1988. Jeg flyttede hjemmefra det år og i den følgende periode så jeg temmelig lidt tv. Fra 1982 fik jeg tv på eget værelse, en gammel, skrumlet sort-hvid kasse, så perioden 1982-88 er den, hvor jeg har haft flest tv-oplevelser, fordi jeg (til en vis grad) selv kunne styre, hvad jeg så. Men der er (godt nok) tågede erindringer om stærke oplevelser som går længere tilbage. Heldigvis dækker Politikens håndbog "Tv i 70erne" perioden op til 1979. Så jeg vil simpelthen fortsætte, hvor den slipper.

Hvordan skal jeg så udvælge? For det bliver umuligt at gengive en komplet oversigt, dag til dag. Jeg forestiller mig, at jeg, hvis ikke jeg kan hente hjælp fra samlere udefra, må sidde på en læsesal og gå en udvalgt avis igennem, eller rettere, dens tv-tillæg, uge for uge. Og vil skrive ned, hvad jeg støder på af interessante titler. Sådan noget som gysere, science fiction, (mindre kendte) krimier og thrillere, eventyrfilm (inkl. østeuropæiske), den slags. Kendte biograffilm bliver jeg nok nødt til at springe over. Da jeg nok kun orker at gennemgå hver årgang een gang, er der naturligvis risiko for, at jeg overser noget. Det er der bare ikke noget at gøre ved.

Resultatet af mine anstrengelser vil jeg bringe i et kommende nummer af Obskuriøst.

Billede: Udsnit af den kommende uges tv-oversigt, fra en lokalavis, en af de få gamle aviser, jeg har tilbage i mine gemmer. Bemærk søndagsprogrammet: kl.21.50: "Skæbnefortællinger" (gyserserien "Tales of the Unexpected") , efterfulgt af TV-aktuelt program om Fremskridtspartiet!

2 kommentarer:

  1. Jeg ved, at folkene bag tvserieguiden.dk gør det samme. De bestiller ugeblade hjem fra Statsbiblioteket og kører dem igennem - så de har måske allerede gjort en del af arbejdet for dig :)

    SvarSlet
  2. tvserieguiden.dk er et godt initiativ, selvom der p.t. er en del huller. Desuden vil jeg også medtage transmitterede biograf og tv-film. Plus, at det ikke bliver ufiltreret; jeg vil begrænse listerne til "fantastiske" titler. (Det skal nok blive sjovt.) Rent praktisk overvejer jeg at affotografere aviserne med et digitalkamera, så jeg bagefter i ro og mag kan sidde og gennemgå materialet. Jeg arbejder p.t. på Holbæk Stadsarkiv.

    SvarSlet