fredag den 14. februar 2014

Alle disse film

Jeg er nu for alvor gået i gang med materialet til Obskuriøst nr.13, efter at være blevet forsinket af en slags januar-depression. Modsat sidste nummers indeks over film vist på dansk tv i 80erne, hvor det for nogle års vedkommende kneb med at finde tilpas interessante titler fra de gamle tv-programoversigter, består udfordringen denne gang i at begrænse sig. Der blev vist uhyrligt mange genrefilm på tv i 90erne (og jeg dækker endda kun til og med 1996). Selv når jeg begrænser udvalget til horror, science fiction, eventyr, kappe og kårde, hårdkogt western og assorteret ultravold, er det for uhåndterligt. Ikke at jeg kan begrænse det hundred procent, for der er et par små skæve sager - komedier, absurde syreting, obskure non-fiction titler - jeg også vil have med. Anyway, der bliver skåret en hæl og klippet nogle tæer. Så får vi at se, om skoen ender med at passe, eller jeg falder på røven. Hvilket vel også kan have en vis underholdningsværdi...

Den mere fornøjelige del af processen består i at (gen)se så mange af de katalogiserede film som mulig. Nogen gange, i hvert tilfælde. Har netop kæmpet mig igennem den ikke særlig fremragende Burt Reynolds film "Shark!" (1969). Mit eksemplar er en billig dvd med et skrammet, mudret fullscreen print, hvilket gør den i forvejen rodede handling ekstra svær at følge (jeg savnede virkelig undertekster). Til min ærgrelse erfarer jeg nu, at filmen faktisk er ude i et acceptabelt 1.78:1 widescreen print - ok, det er så ganske vist på bluray, men alligevel. Jeg husker vagt at have set "Shark!" på tv dengang; havde en forventning om en slags "Dødens gab" handling, men blev sørgelig skuffet. Det var det eneste, jeg kunne huske... ikke særlig interessant, vel? Jeg blev forpustet bare ved tanken om, at jeg skal finde på et eller andet træffende at fortælle om samtlige film i det kommende indeks... helst. Der var lidt for mange titler sidste gang, hvor jeg bare hoppede forbi, fordi inspirationen svigtede. Denne gang tror jeg, at jeg drøner titlen helt ud af bladet, hvis jeg trækker en nitte. Måske fejt, men hvad. Det er mit blad.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar