lørdag den 16. marts 2013

Kan du huske musikklubberne?

(Fra Familejournalen nr.3 18.januar 1982. Klik på billedet for at få en læsbar udgave.)

Jeg har aldrig været medlem af nogle af de "musikklubber", man i gamle dage fandt annoncer for i ugeblade og kuponhæfter. Dels tilbød de sjældent musik, jeg var interesseret i, dels hørte jeg mange skrækhistorier om, hvor besværligt det var, at komme ud af det igen. Men det morede mig, at sidde og studere de aktuelle kataloger - og i dag er disse naturligvis at betragte som kuriøse levn fra fortiden.

Faktisk er det her gengivne udvalg ikke så tosset endda. Jeg har følgende titler selv: Rainbow "Difficult to Cure", Dire Strait "Making Movies", Shu-bi-Dua "7", C.V. Jørgensen "Tidens tern" - og jeg ville have haft Michael Hardingers soloalbum, hvis ellers det var udgivet på cd! Af de øvrige er Jean Michel Jarre og Genesis glimrende sager. Mainstream behøver jo ikke at være en dårlig ting. Nogle bands kendte jeg slet ikke dengang, f.eks. Boomtown Rats. "Mondo Bongo" er desværre et af deres svagere udspil. Wishbone Ash havde vist også kendt dage i 1982. Tom Petty var til gengæld på vej op. Og så videre. Det er sjovt at bladre tilbage i historiebogen. Ja, udvalget er pænt og friseret, med kun en antydning af henholdsvis new wave og heavyrock. For sådan var det, det officielle Danmark. Det er dælme længe siden.

2 kommentarer:

  1. Sjovt, du sku' nævne Rainbows "Difficult to Cure"; den købte jeg rent faktisk fra sådan en musikklub. "Scandinavian Music Club", eller sådan noget. Så vidt jeg husker var den inkluderet i førstegangsbestillingen med det billige tilbud. Og ja, jeg sad fast i den i flere år og havde ingen penge så jeg bestilte aldrig noget. Argh.

    SvarSlet
  2. Jeg vidste ikke du kunne lide Rainbow, Jack. Det er et af mine yndlingsbands. "Difficult to Cure" var iø et af mine første hårdrockkøb, godt nok ikke fra en pladeklub, men et kassettebånd i en tilbudsstand, i den lokale radioforretning.

    SvarSlet